REHABILITACJA NDT Bobath

Koncepcja powstała i zaczęła się rozwijać w latach 40-tych XX wieku w Londynie. Zapoczątkowali ją Berta Bobath – fizjoterapeutka i jej mąż, Karol Bobath – neurolog. Skrót NDT oznacza neurodevelopmental treatment, czyli leczenie neurorozwojowe według założeń państwa Bobath. Koncepcja ta ewoluowała z biegiem lat, a na przełomie lat 50-tych i 60-tych została zmodyfikowana przez dr Elisabeth Koeng – lekarza pediatrę i Mary Quinton – fizjoterapeutkę.
Metoda NDT Bobath jest powszechnie stosowana NA CAŁYM ŚWIECIE. Jest całkowicie bezpieczna i uniwersalna. Może być wdrożona u dzieci w różnym wieku, również zaraz po urodzeniu i włączona w bardzo łatwy sposób w cykl codziennej opieki nad dzieckiem.
ZASTOSOWANIE metody NDT Bobath u noworodków.
WSPOMAGANIE ROZWOJU OD URODZENIA – CODZIENNE RYTUAŁY
Kliknij w link, i dowiedz się, jak wykonywać codzienne rytuały pielęgnacyjne, aby dziecko rozwijało się harmonijnie https://bobathbobas.pl/sklep/produkt/kurs-pielegnacji-noworodkow/
Zabiegi pielęgnacyjne*
Karmienie PIERSIĄ / BUTELKĄ
Rozwój SCHEMATU CIAŁA
Czucie LINII ŚRODKOWEJ CIAŁA
Zabawa
* podnoszenie oraz odkładanie dziecka, przełożenie z miejsca do miejsca, pozycje do noszenia dziecka w zalezności od wieku i stanu funkcjonalnego , rozbieranie / ubieranie, pozycje do odbicia, zmiana pieluszki, kąpiel
ZASTOSOWANIE metody NDT Bobath u noworodków i niemowląt.
KIEDY USPRAWNIANIE JEST WSKAZANE ???
Zaburzenia napięcia mięśniowego (podwyższone/obniżone)
Opóźnienie lub brak umiejętności unoszenia głowy
Asymetryczne ułożenie głowy i tułowia, obręczy barkowej, obręczy biodrowej
Przetrwałe odruchy pierwotne
Opóżnienie rozwoju ruchowego
Uszkodzenie splotu ramiennego
Dysplazja bioder
Wady ułożeniowe stóp
Wady rozwojowe narządku wzroku
WCZEŚNIACTWO, wspomaganie rozwoju psychoruchowego i osiągania kolejno kamieni milowych
Dzieci mające niską punktację w skali APGAR
Dzieci urodzone poprzez CIĘCIE CESARSKIE
Dzieci urodzone naturalnie, poród z KOMPLIKACJAMI OKOŁOPORODOWYMI
„Ciąża leżąca”
Istotę usprawniania metodą NDT Bobath zobrazowuje odpowiednio poniższy cytat.
„W ćwiczeniach dzieci szczególną rolę odgrywa fizjoterapeuta, który przez cały czas ćwiczeń utrzymuje kontakt emocjonalny, wzrokowy i słowny. Fizjoterapeuta „porozumiewa się” z ciałem dziecka dostarczając mu odpowiednich bodźców. Jego ręce odczuwają również to, jak dziecko na nie reaguje. Stosując dodatkowe techniki, własnymi rękami, normalizuje napięcie mięśni dziecka i prawidłowo „rozkłada je” wokół środka ciężkości, znajdującego się nad uprzednio odpowiednio przygotowaną płaszczyzną podparcia”
M. Borkowska, Z. Szwiling
